Zpět / Magazín

44. ročník Barum Czech Rally Zlín

31. 8. 2014

Burácení motorů, štiplavý zápach benzínu a spálených pneumatik, 3 dny plné náročných tratí o celkové délce 642 km s 15 obtížnými rychlostními zkouškami spojující neuvěřitelných 38 měst a obcí. Doprovodný program v podobě Star Historic Rally a Grand Prix Bugatti. To všechno byl slavnostní 44. ročník Barum Czech Rally Zlín.

Loňskému roku kralovala Škoda Motorsport v čele s Janem Kopeckým, který se stal vítězem a připsal si třetí výhru ve zlínské rally. Stříbrnou příčku ukořistil Václav Pech (MINI JOHN COOPER WORKS S2000), který ztratil na vedoucího jezdce 1:01,6 minuty. Bronz vybojoval Jaromír Tarabus s odstupem 2:37,7 minuty (ŠKODA FABIA S2000).  O smůle mohl mluvit například jeden z favoritů Fin Esapekka Lappi nebo Japonec Toshihiro Arai, ani jeden z nich závod nedokončil. „Prokletý ročník“, tak by jej nazvalo 50 posádek z 90, které dorazili do cíle.

Novinkou letošního ročníku byla kvalifikace jezdců, která se uskutečnila v pátek 29. srpna dopoledne před samotným startem závodu. Výběr jezdců s prioritou FIA a ERC se zúčastnil kvalifikační zkoušky v délce 4, 44 km mezi Pohořelicemi a Komárovem. Na základě výsledků z této etapy si piloti vybrali startovní pořadí, v jakém nastoupili do sobotní části první etapy. Po slavnostním startu následovala nejatraktivnější Super rychlostní zkouškou v nočních ulicích krajského města a bývalého svitovského areálu.  Nejrychlejší čas zajela nizozemsko-britská posádka Kevin Abbring a Sebastian Marchall za 7:10,6 min. Na záda jim dýchala vedoucí posádka evropského šampionátu Esapekka Lappi, Janne Ferm z Finska se ztrátou + 2,8s. Irsko-britská dvojice Craig Breen, Scott Martin uzavírala medailové pozice. Adrenalinový zážitek sledovalo kolem třiceti tisíc diváků.

V sobotu byly na pořadu dne klasické úseky jako Slušovice, Maják, Semetín, Troják.  A právě ten se stal pohřebištěm favoritů z předcházejícího dne. Nejdelší a nejnáročnější test s názvem Troják řádně zamíchal pořadím, Fin Lappi skončil mimo trať, Ir Craig odstoupil ze soutěže kvůli poškození ochranného rámu po nárazu do stromu. Štěstí nepřálo ani ukrajinské modelce Inesse Tuškanové s číslem 88, která nejenže při úterním tréninku vyletěla se závodním speciálem mimo cestu a svůj vůz zdemolovala, ale vyřadila i vypůjčené závodní vozidlo zlínské firmy.

„Startu na Barumce se nebudu nikdy bránit“, slova Romana Kresty z oficiálního programu. Ty také dodržel, bohužel technická porucha na výfuku jej vyřadila ze hry. Kromě přípravné práce v Kresta Racing klubu, nechyběl ani na vybraných podnicích evropského šampionátů např. v Estonsku, kde se snažil lobovat za ČR se sportovním manažerem ERC Jeane-Pierrem Nicolasem. Důvod byl jednoduchý, Barumka musí zůstat v kalendáři Evropy! Budoucnost totiž není jistá, protože rok 2015 přinese velké změny a to zejména snížením nákladů pro účastníky seriálu, nutnost registrace a redukci na 10 podniků.

Neděle se nesla ve znamení polojasné oblohy, rychlých kol a 2. etapy náročného závodu, která odstartovala v Zádveřicích. Na výkony ze sobotního dne navázalo hned šest domácích závodníků, kteří se umístili v první desítce. Úsek Pindula ovládl Esapekka Lappi, který se vrátil do hry po sobotním výjezdu z tratě a vyhrál jedenáctou erzetu. Problém s motorem ohlásil Ukrajinec Vitalij Puškar, jehož Mitsubishi Lancer EVO X R4 nedorazilo do cíle. Přesně jedenáct let musel čekat Václav Pech, který si s téměř minutovým náskokem dokráčel pro druhé vítězství ve Zlíně a zároveň dosáhl na sedmý český titul. Drama nabídl boj o druhé místo, které měl na dosah Tomáš Kostka. Bohužel každá setinka měřeného času rozhoduje, takže druhou příčku musel přenechat Němci Seppu Wiegandovi. Už teď jsme zvědaví, co přinese příští sezóna.

Bez názvu-2

Autor: Tomáš Křemének

Poslat Tisknout

Komentáře

Posíláte doporučení na článek: 44. ročník Barum Czech Rally Zlín

[contact-form-7 id="37" title="Poslat emailem"]

Nahoru