Ondřej Záruba – Z Studio
20. 4. 2014
20. 4. 2014
Když vstupujete do jeho kanceláře, přivítají vás na dveřích dva nápisy: “Nevyrušujte nás hloupými dotazy” a “Před otevřením úst zapni mozek”. Skoro to vypadá na člověka, který se nerad zdržuje dlouhým vyprávěním. Jeho samotného však nejvíc mrzí právě to, že dnes už nemá možnost, každému zaměstnanci vysvětlit všechny souvislosti chodu firmy.
Přeci jen, když si Ondřej Záruba před 23 lety, ještě jako student, začal přivydělávat překládáním návodů k elektronickým hudebním nástrojům, jen těžko mohl tušit, že ve svých téměř 45 letech povede firmu, která zaměstnává 160 lidí ve třech směnách a na 700 externistů k tomu.
Jak říká, začátky, i celý vývoj firmy, byly vždy účelné. Kolem roku 1991 byly české verze návodů k elektronice ze zahraničí hodně odlišné od toho, jak je známe dnes. Běžně se stávalo, že česká mutace sto stranného anglického návodu byla jen patnácti stránkovým výcucem.
Jakožto student hry na klavír sám cítil potřebu přeložit si návod ke svému instrumentu. Tehdy mu známý nadhodil, že by to mohl být slušný přivídělek. Všichni to potřebují a skoro nikdo to nedělá. Oproti jiným překladatelům, kteří překládali pouze na základě svých lingvistických schopností měl navíc výhodu. Díky studiu elektrotechnické školy přesně věděl o čem píše, takže dovedl i přesněji popsat jednotlivé komponenty v češtině.
Hned od začátku tak nabízel víc, než ostatní. Jednak byly jeho překlady přesné, a jednak vždy přeložil kompletní návod od obsahu po tiráž. Dalším plusem pak bylo, že návody zpracovával na Atari ST. (Atari ST byl jeden z prvních počítačů, který pracoval s okny a jeho vzhled se podobal Windows. Jeho uživatel měl mnohem větší možnosti práce s grafikou, než v tehdy rozšířených DOS.) Ostatně nové technologie byli vždycky jeho velkým zájmem. Díky těmto aspektům měl své první stálé zákazníky, už při absolvování studia na ČVUT Praha.
I když se Z Studio v začátcích zaměřovalo hlavně na překlad a tisk pouze kooperovalo, postupně se dopracovalo až na jednu z největších tiskáren ve Zlínském kraji. Sám Ondřej Záruba to vysvětluje jako postupnou evoluci. Jeho zákazníci požadovali více a on nikdy neodmítl zakázku. Když mu někde řekli, že něco nejde udělat, rozhodl se, že přijde na způsob, jak to dělat sám. To, že nenávidí, když někdo tvrdí, že něco nejde, je jeden z hlavních důvodů, proč Z Studio dnes nabízí “vše pod jednou střechou”, nebo jak hlásají propagační tiskoviny a polepy na firemních autech “6v1”. Z Studio tak dnes nabízí: tvorbu textu, překlad, sazbu a grafiku, tisk a knihařské zpracování, kompletaci a balení a nakonec i logistiku.
Mezi zákazníky Z Studia patří firmy jako SONY, Panasonic, KIA, Hyundai, Fiat, BlackBerry a mnoho dalších. Některé z nich už více než desetiletí. Na otázku, jak získat takto dlouhodobé a zajímavé zákazníky, odpovídá, že jde hlavně o partnerství. Jedním dechem, ale dodává, že vybudovat ho dnes je mnohem složitější, než například před pěti lety. I přesto, že dlouhodobá spolupráce usnadňuje komunikaci a oběma stranám šetří čas, nechává dnes spousta firem každou zakázku cenit zvlášť na více místech. Na první pohled to může znít jako chytré řešení. Když si však spočítáte kolik úsilí vás stojí obíhání několika firem s každou zakázkou, neustálé vysvětlováni stejné věci novým lidem a sem tam nějaký ten nepodařený tisk, a porovnáte si to s tím, o kolik je jednodušší a příjemnější jednat s dlouhodobým partnerem, i když některé dílčí položky se mohou zdát vyšší, je druhá varianta ve většině případů zajímavější.
Co pro něj jeho firma, kterou před 23 lety založil, znamená dnes? Sám o sobě tvrdí, že je pragmatik, realista a velký optimista. Firma mu umožnila cestovat po světě. I když je majitel, nevzal si nikdy Ondřej Záruba podíl na zisku své vlastní firmy a snaží se, aby i jeho cesty byly pro firmu přínosem. Necestuje tak pouze za odpočinkem, ale na každé ze svých cest oslovuje potenciálně zajímavé klienty ze zahraničí. Každoročně také doveze fotografie, ze kterých se sestavuje firemní kalendář. Ten loňský například vyhrál cenu Nejkrásnější kalendář Slovenska 2013. Fotografování je jeho velká vášeň. Kromě přírody také pravidelně jezdí fotit rally. Už dvakrát i rally Dakar.
Když se ho zeptáte, na co hrdě vzpomíná. Nezmíní ocenění Dekra Award, trojnásobné vítězství v Celestica TCOOTM Supplier Award, “místo na bedně” v soutěži Firma roku. Dokonce ani ČEKIA Stability Award 2011, kde STUDIO získalo hodnocení AAA – excelentní a zařadilo se mezi 8 % nejstabilnějších firem v České republice. To vše jsou pro něj jen dílčí úspěchy. Místo toho vzpomene na začátky své kariéry, kdy uměl získat práci, ale ne vést firmu. Díky tehdy ještě příliš malým zkušenostem s ekonomickým řízením firmy a vedením lidí se dostal do ztráty a stál před dvěma možnostmi. Díky tehdy děravému zákoníku mohl snadno celou firmu uzavřít a začít za dva týdny znovu s “nulou”, nebo by musel zatnout zuby a vše si odedřít. Vybral si tu druhou možnost. Bezesporu náročnější. Po několika letech však dokázal vyrovnat veškeré závazky a navíc dostat firmu do slušného zisku. Za svůj největší úspěch tedy považuje to, že se dnes může všem podívat do očí. Ruku na srdce, kolik z vás by raději volilo tu první, jednodušší cestu?
A také proto patří dnes jeho firma mezi špičku v oboru a i do budoucna si chce toto místo udržet neustálým technologickým náskokem před konkurencí. Ten je ostatně příznačný pro celé, více než dvě dekády její existence.
Autor: Michael Petr
Posíláte doporučení na článek: Ondřej Záruba – Z Studio
[contact-form-7 id="37" title="Poslat emailem"]
Komentáře